söndag 12 februari 2012

Aktier framför fonder

Tidigare sparade jag alltid pengar i fonder av olika slag. Detta med blandat resultat. På den tiden tyckte jag att fonder var ett bra sätt att investera pengar.

Men med det jag vet nu så skulle jag aldrig investera i en fond mer. Undantaget är Avanza Zero som jag tycker är ett bra komplement till aktier och ett väldigt bra alternativ för personer som inte kan så mycket om aktier och investeringar.

Anledning till denna kritik mot fonder är att de flesta av fonderna har svårt att slå index över tiden. Dessutom så tar de ut avgifter. I vissa fall förvaltningsavgift, i vissa fall köp- och säljavgift. Det finns även fonder som tar ut resultatbaserad avgift vilket få det att låta som de förväntar sig en hög avkastning vilket de sällan ger.

En bra diversifierad portfölj är enligt mig flera gånger bättre än fonder och efterfrågar man den säkerhet som fonder anses ge så går det att uppnå med innehav i stora stabila företag. Ett klockrent exempel på detta är H&M vilket är ett stabilt företag med en stor kassa som tål hårda tider och stora motgångar. Andra bra och säkra innehav är investmentbolag där du automatiskt får ett innehav i flera företag och på så vis minska risken. Ett upplägg vilket liknar en fond förutom förvaltningsavgifter, endast en avgift i courtage.

Grafen nedan visar H&M B:s utveckling under de senaste 10 åren. Vilket är en bra och stabil utveckling även med tanke på under dessa åren har aktieägare även fått utdelning.


Fondgraf

En bra anledning till att investera i aktier tycker jag. Vad tycker du?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar