söndag 19 februari 2012

Vägen till ekonomiskt oberoende

Som så många andra ekonomibloggare så tänkte jag skriva lite om vad jag har för ekonomiska mål. Men det ekonomiska målet är även en väg till mitt egentliga främsta mål, mer fritid och kunna göra vad jag vill.

Mitt ekonomiska mål är att vara mer eller mindre ekonomiskt oberoende om 10 år. Med detta avses, kan jag täcka 75% eller mer av mina kostnader med passiva inkomster så är jag i mål. Min plan för att nå detta mål är att spara pengar kontinuerligt och investera i aktier, huvudsakligen aktier som ger hög direktavkastning kryddat med en liten del tillväxtföretag. Anledning till att jag reserverar en del till tillväxtföretag är mest för att kunna vara lite mer aktiv i mina affärer med den delen. Detta då aktierna med hög direktavkastning är väldigt långsiktigt innehav.

För närvarande avser jag att ha fördelningen 80/20 på mitt investerade kapital där 80% är placerat i aktier med hög direktavkastning och återstående del i mindre tillväxtförettag. Men denna fördelning kommer jag förmodligen att förändras till fördel för aktier med hög direktavkastning allt eftersom mitt kapital växer.

Med denna plan i beaktande så har jag för tillfället två innehav i min portfölj som jag bör förändra. Dessa är Scania B och Boliden. Båda dessa företag kan inte uppvisa en kontinuerlig hög direktavkastning under flera år. Min plan för dessa innehav är att avvakta till jag hittar ett köpläge för en aktie med hög direktavkastning och då sälja dessa för att finansiera köpet.






Kan jag nå målet?
Jag väljer att göra det enkelt för mig och gör beräkningen utifrån uppskattade siffror för att se vad jag får för utdelning per månad om 10 år istället för som logiskt sett utgår från hur mycket månatlig utdelning jag behöver för att anse mig ekonomiskt fri. Jag börja i fel ände så att säga.

Beräkningen görs på följande vis: Jag startade detta året med ett investerat kapital i aktier på ca 500 000 kr. Vidare så avser jag under dessa 10 år spara 5 000 kr i månad i snitt vilket betyder 60 000 per år. Den genomsnittliga direktavkastningen uppskattar jag till 5 %. Vad gäller den genomsnittliga tillväxten på min portfölj så är mitt mål 10 % per år. En beräkning med dessa värden ger följande resultat.

Efter 5 år, dvs ingången till 2017 så har jag 1 410 221 kr i min portfölj. Min månatlig utdelning är 5 876 kr.
Vidare efter 10 år, den 1 januari 2022 så finns det 3 241 002 kr i min portfölj. Den månatlig utdelning uppgår nu till 13 504 kr.

En inkomst på 13 504 kr per månad. I dagsläget är det tillräckligt för att täcka mina kostnader. Vad gäller framtiden med eventuell familj och liknande så vet jag inte hur mycket som behövs för att täcka mina eller våra kostnader. Men oavsett så, ett tillskott på 13 504 kr per månad räcker en bra bit. Därmed är min masterplan kommunicerad. Jag kommer även kommunicera hur jag liggger till i förhållandet till målet allt eftersom tiden fortlöper.




2 kommentarer:

  1. Du har stora planer. Hoppas du lyckas. Det ända problemet jag kan se är att rätt många andra försöker göra precis samma sak som du.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej
      Ja, planerna är stora men man måste tänka stort här i livet. Dock så förstår jag inte vad du menar med att det är ett problem att många andra försöker göra samma sak, det är ju inget som påverkar mig eller min plan??

      Radera