tisdag 14 februari 2012

Löparn och Neurovive Pharmaceutical

Neurovive Pharmaceutical (NVP) är ett av mina innehav där kursen vanligtvis svänger dagligen som en dörr i en western-film. Igår kom nyheten om en dom i åtalet mot Bo "löparn" Ekwall (känd investeringspersonlighet) för handel mellan två av honom kontrollerade depåer. Mer om domen samt löparns kommentar till domen finns att läsa på Realtid.

Personligen tycker jag att det hela förstorats upp något oerhört. Det har till exempel pratats om kursmanipulation och det tror jag definitivt inte att det handlar om med hänvisning till den volymen och på det sättet som det hela gått till. Vad gäller löparns motivering så tror jag på honom men tycker att han borde hanterat det annorlunda.

Därför så även om jag tror på löparn så måste jag dock påpekar att jag tycker domen är riktigt, för oavsett vad man har för intentioner så är det absolut förbjudet att handla mellan två depåer man kontrollerar. Detta är en självskriven lag för mig.

Vad gäller aktien NVP så ser jag det som en chanspost där kursen mycket väl kan mer än fördubblas om positiva nyheter kommer eller halveras om något negativt presenteras. Samtidigt tror jag på företaget då trots alla dessa kurssvängningar, utan fundamenta då det svängar mycket utan att något har hänt så verkar NVP själva jobba på utan bekymmer och släpper positiva pressmeddelanden lite då och då. Men aktien är inget för nervsvaga utan kräver sin man.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar