tisdag 28 februari 2012

Lyxigt

Är ledig och då jag för närvarande är i Sydeuropa sitter jag och myser i solskenet på balkongen med en nypressad fruktsmoothie. Sämre kan man ha det :-)

Börsen visar svagt uppåt idag. Dock så har en av mina favoritaktier Ratos svårt att hänga med trenden och är svagt neråt. Ratos-aktien har gått i sidled sedan rapporten och det behövs något positivt för att sätta igång färden uppåt men jag ingen brådska. Mitt Ratos-innehav är väldigt långsiktigt, livstid såvida inte något katastrofalt inträffa.

För tillfället så läser jag en riktig klassiker inom investeringslitteratur, nämligen Benjamin Grahams "The Intelligent Investor". Jag tycker den är väldigt intressant och inspirerande. Gillar upplägget med först Grahams ursprungliga text och sen efter varje kapitel ett kapitel med kommentarer av Jason Zweig. Detta ger ett nutida perspektiv på Grahams texter vilket är oerhört givande då det hänt mycket på aktiemarknaden sedan början på 70-talet. Likväl så kan man inte undvika att fascineras av alla de paralleller som finns mellan Grahams analyser av historiska företagshändelser med de händelser som inträffat efter hans tid. Det får mig att tänka på hur träffande det gamla ordspråket "The more things change, the more the stay the same" är.



Slutligen så vill jag bara säga att jag rekommendera denna boken starkt, trots att jag inte läst färdigt den än. Att läsa böcker om investering är något jag fattat mycket tycke för under de senaste åren. Detta är även något jag kan rekommendera starkt för att bli en bättre investerare. Mina personliga litterära favoriter finns i högra spalten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar