torsdag 16 februari 2012

Ratos rapporterar

Ratos som är ett av mina absoluta favoritföretag och ett av mina största innehav lämnade rapport idag. Rapporten var väl som väntat svag då 2011 varit ett tufft år för Ratos och fick ett svalt mottagande på börsen.

Resultatet före skatt för 2011 blev 860 Mkr. Detta att jämföra med 2010 då resultatet före skatt var hela 2868 Mkr. Så ett tufft år kan man lungt säga.

En sak i rapporten som var positiv var att de höjer utdelning från 5,25 kr till 5,50 kr per aktie. Att de väljer att höja utdelningen efter ett sådant tufft år var ett oväntat men positivt besked.

För personligen så är utdelningen det viktigaste för mig när det gäller Ratos då det är en aktie som jag tror jag kommer äga under väldigt lång tid och fylla på när tillfälle ges. På lång sikt är jag övertygad om att Ratos kommer tillbaks till sin tidigare storform.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar