fredag 10 februari 2012

Spara pengar

En sak som jag läste nyligen och som fick mig att tänka efter var följande: "Det är mycket enklare att sänka sina kostnader än att öka sina inkomster" Självfallet så gäller det ju inte alla, då personer som exempelvis lever på existensminimum har svårt att sänka sina kostnader.

Men för mig själv och många med mig i dagens konsumtionsamhälle så anser jag det gälla till väldigt stor del. Det är väldigt lätt att dra på sig onödiga utgifter med alla lockelse som finns. Bland de kostnader som jag anser mest onödiga är abonnemanger där de finns alternativ som är billigare och ger samma service. Ett klockrent exempel på sådant är el-abonnemang. Men även mobilabonnemang i många fall.

Men vad gäller sparande i allmänt så anser jag mig ha väldigt bra koll på min privatekonomi men likväl stöter jag då och då på bra spartips som jag inte tänk på och så kan man spara in en liten slant. Det senaste som jag dock vetat om ett tag men inte använt är ip-telefoni via skype. Nyligen när jag var utomlands en längre vistelse så använde jag skype för att ha en videokonferens med min familj. Detta är ju helt gratis vilket är otroligt bra. Visst varierad videokvaliten en del men likväl kunde vi prata i 1 timme utan tanke på kostnader vilket var skönt. Ett enkelt sätt att spara en slant med andra ord och hålla kontakt med näära och kära när man äär en bit bort.

Slutligen tänkte jag bara avsluta med mitt absolut bästa spartips. Det är helt enkelt att göra en budget, bokföra alla kostnader, förslagsvis över flera månader då kostnader ofta varierar från månad till månad. Detta får en att se väldigt tydligt var pengarna tar vägen och även ser om man går plus eller minus varje månad. Sedan kan man göra bedömningar var man ska dra ner på och hur mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar